kennisbundel
Het informatieaanbod in de schuldhulpverlening is erg versnipperd, waardoor kennis lastig te vinden is.
In 2018 ging het landelijke stimuleringsprogramma Schouders Eronder van start, gericht op het bevorderen van de kennisuitwisseling en de professionalisering van de schuldhulpverlening in Nederland. Om de vijf lijnen binnen het programma stevig te verbinden en blijvend te kunnen synchroniseren, werden de belangrijkste mijlpalen samen met de Argumentenfabriek in een ambitiekaart uitgewerkt: de zogenaamde doelen en resultatenkaart.
Verkenning
Voor de projectlijn Kennisbundeling startte ik met een uitgebreide doelgroep- en behoefteverkenning. Er is met zowel beleidsmakers, managers, uitvoerend schuldhulpverleners als vrijwilligers en cliëntondersteuners gesproken. Ook is een heel team schuldhulpverleners bevraagd en zijn er bij diverse gemeentes werkbezoeken afgelegd. Verder werden een aantal projectteamleden en een stuurgroep leden geïnterviewd. Omdat het landschap aan informatiebronnen en digitale kennishulpmiddelen binnen de schuldhulpverlening eerder erg uitgebreid dan beperkt is, was het zaak om goed na te gaan welke vorm van digitale ondersteuning nog gemist werd. In plaats van het toevoegen van de zoveelste onlinebibliotheek kwam de wens naar boven naar een verleidend kennis-distributie-instrument waarmee beschikbare kennis makkelijker ontsloten en gedeeld kan worden. In het landschap vol bloeiende bloemen (informatiebronnen) miste een bloemist (bundel-instrument waar je voor jezelf of voor anderen een kennisboeketje kunt ophalen).
Programma van eisen
De gebruikersbehoefte werd verwerkt in een programma van eisen, waarin tevens uitgangspunten en randvoorwaarden werden opgenomen t.a.v. technologie (open source bouwstenen), gebruiksgemak, beheerbaarheid en planning. In een onderhandse gunning werd bij drie aanbieders een offerte opgevraagd, die op elf beoordelingscriteria werden afgewogen. In overleg met de stuurgroep werd de opdracht om de Kennisbundel te ontwikkelen aan een van de technologieleveranciers gegund.
Ambassadeurs
Vanuit de bij het programma aangesloten gemeenten en via een bredere uitvraag werd een gebruikerspanel (elftal) samengesteld, waarin managers, beleidsmedewerkers, schuldhulpverleners en medewerkers van vrijwilligersorganisaties. Dit met als doel om gebruikers intensief te betrekken bij het ontwerp, de configuratie, het vullen en in gebruik nemen van het kennistool.
Persona’s
Op basis van Sociaal Domein persona’s die in eerdere programma’s zijn gebruikt, werden specifieke persona-beschrijvingen opgesteld voor de beoogde doelgroepen van de Kennisbundel: de captain, de verbeteraar, de toepasser en de ambassadeur. De beschrijvingen werden verder aangescherpt door een aantal gebruikers uit het panel telefonisch te interviewen.
Merkbeeld
In een aantal sessies werd een merkbeeld en een archetype gedestilleerd. Omdat het kennistool een helpende hand wil zijn en moet triggeren tot het delen van kennis, werd er voor The Sage gekozen, met de bijbehorende blauwtinten als kleurenschema. Er werd gekozen om het hulpmiddel de Schouders Eronder kennisbundel te dopen.
Why? How? What?
Op 4 gebruikersdagen, de zogenoemde kennis-maak-dagen, leverden de gebruikers vol energie hun input aan het ontwikkelteam. Op de eerste kennis-maak-dagen stelden de gebruikers de doelen vast en leverden ze input voor het ontwerp van het instrument en de beoogde inhoudelijke content.
Ontwerpprincipes
Via huiswerkopdrachten selecteerden de gebruikers een bloemlezing aan voorbeeld rapporten en artikelen, die volgens hen in de kennisbundel thuishoren. Op basis van de gebruikersinput konden de communicatieadviseurs uit de Schouders Eronder redactie de ontwerpprincipes en redactieformule voorbereiden.
Redactieformule en Thema's
Op de 2e kennis-maak-dag stelden we met gebruikers de redactieformule vast en beoordeelden de gebruikers de draadmodel tekeningen (wireframes) en ontwerpschetsen die de technologieleverancier had voorbereid. Ook werden de thema’s gekozen waarop in de kennisbundel naar artikelen gezocht kan gaan worden. Uit de literatuurlijst met wetenschappelijke rapporten en artikelen, kozen de gebruikers vervolgens de meest relevante artikelen, waarmee de Schouders Eronder redacteuren aan de slag moest gaan.
Loyaliteit
Op de derde kennis-maak-dag werd de technische voortgang met de gebruikers besproken. Ondersteund door een marketingspecialist werd met de gebruikers de contouren voor een marketingstrategie uitgewerkt, nodig om de kennisbundel binnen de doelgroep onder de aandacht te gaan brengen.
Preview
De vierde kennis-maak-dag stond in het teken van het testen van de webversie van de kennisbundel. Gebruikers oefenden met ondermeer het aanmaken van een profiel, het vinden van artikelen en het delen van bundels. In december werden test- en verbeterpunten in zowel de internetversie als de app van de kennisbundel doorgevoerd. Tijdens het kennisfestival werden bezoekers aan de hand van posterbanieren en schermprojecties meegenomen in de gevolgde stappen en het beoogde eindresultaat, met een lijst aan nieuwe aanmeldingen van kandidaat-ambassadeurs voor het instrument als oogst.
Acceptatie en Lancering
Na het kennisfestival is er nog druk door de redactie gewerkt aan het samenvatten van rapporten, zodat de kennisbundel bij de lancering circa 75 artikelen bevatte. Na een tussentijdse technische oplevering is een uitgevoerd waarin de technologieleverancier de complete internetversie en app van de kennisbundel ter test aan het projectteam opleverde. Nadat de oplevering was geaccepteerd, is de kennisbundel op de productieomgeving gezet. Hierna ontvingen het gebruikerspanel, de projectteam- en stuurgroepleden een uitnodiging om de kennisbundel te gaan gebruiken. Vervolgens is het internetadres voor het publiek toegankelijk gemaakt en de app in de appstores downloadbaar gemaakt.
Meer informatie? Bekijk zelf de kennisbundel of de website van het programma Schouders Eronder.